“Er zijn altijd wel scholen die geïnspireerd willen worden door dit soort projecten. En Mondneusmasker is dan weer heel erg geschikt voor het onderwijs!”
Naar aanleiding van het Project Mondneusmasker besloot Ingeborg Abrahamse, docent kunst beeldend en kunst algemeen aan de bovenbouw van het Zernike Montessori, de stoute schoenen aan te trekken en Xandra uit te nodigen langs te komen op het Zernike College. Ingeborg: “ik vind het altijd wel leuk om mensen van buiten op school te halen. Kunstenaars, maar ook andere mensen die kunnen bijdragen aan de lessen van kunst beeldend.”
“Xandra is drie keer geweest, en daar was ik wel blij mee. Zo kwam ze halverwege ook kijken naar wat voor ideeën de leerlingen hadden. En aan het eind kwam ze weer om de resultaten te bespreken.” Naast de lessen van Xandra werden de leerlingen ook meegenomen naar het Groninger Museum, en kregen ze een kort paper van Steven van Kolsteren over mythologische achtergronden. “Die verhalen hebben bij de meesten wel bijgedragen aan het eindresultaat. Een leerling maakte bijvoorbeeld gebruik van het verhaal van Prometheus, met een masker met vlammen.” Anderen lieten zich meer inspireren door het museum, of door het verhaal over het virus, geschreven door Edwina Doting. “Als ze alleen maar de opdracht hadden gekregen, zonder het museum, zonder de verhalen, waren de oplossingen waarschijnlijk wat minder uitdagend geweest.”
De leerlingen vonden de gastcolleges heel interessant, en ook Ingeborg kijkt positief terug op de samenwerking: “voor mij was de meerwaarde dat iemand anders, met andere ogen naar de leerlingen kijkt. En ook de leerlingen kwamen met een positief gevoel de les uit, omdat Xandra echt oog had voor hun ideeën en resultaten, en hen echt te woord stond.”
Stefan Hageman